Pagina's

Sunday, 11 September 2016

vacances d'été en france • pt. 8

Onze laatste dag in het zonnige zuiden, de dag erop zouden we weer richting het noorden gaan. Nog één dagje genieten van het op vakantie zijn, de zon en de omgeving, en dat hebben we zeker gedaan. We bezochten prachtige grotten, relaxten nog even op de camping en slenterden door een leuk dorpje.

De grot bestaat uit allerlei zalen, met elkaar verboden door nauwe gangen. Na een paar zalen lopen we weer met de hele groep bukkend door zo'n gang, maar deze keer komt hij niet uit bij een zaaltje, maar bij een gigantische open ruimte, zowel groot in hoogte als diepte. Bijna valt mijn mond open van verbazing, dit had ik echt niet verwacht na al die kleinere zalen. Ik kijk rond en de stalactieten en stalagmieten -ook al weet ik niet welke welke zijn, terwijl het een paar minuten geleden nog is uitgelegd- doen met denken aan de droomvlucht in de Efteling. Wanneer we na een tijdje een soort glinsterende exemplaren tegenkomen is dat beeld helemaal compleet. De grotten zouden ook door kunnen gaan voor een onderwaterwereld à la Ariel, compleet met allerlei verschillende soorten koraal, alleen dan versteend. En het is prachtig.

Rond openingstijd stonden we al voor de ingang van de grotten, en we gingen met het eerste karretje mee de donkerte in. Dat was wel even goudgrijp-feelings, haha. Iets dieper en hoger in de berg kwam het karretje tot stilstand en begon onze tocht door de grotten, begeleid door een frans sprekende gids. (ennuh, i speak french very well... hm. dus.)

's Middags zwommen we nog voor de laatste keer in de rivier en hingen we wat rond de tent. Aan het eind van de middag besloten we nog een dorpje, le vigan, te bezoeken, waar -zo bleek toen we aankwamen- ook nog een marktje aan het opstarten was. We aten een ijsje en keken wat rond in de winkeltjes voor een souvenirtje voor mijn zus, tot het markje helemaal opgebouwd was. Toen slenterden we langs de kraampjes, terwijl de zon lager en lager in de hemel zakte. Het marktje werd gehouden rond een pleintje dat, omringd met platanen, als een langgerekt eiland tussen de ene en de andere kant van de dorpsstraat lag. Aan beide kanten van de straat rezen de huizen omhoog. Al met al gaf het me een parijs-achtig gevoel.

Oh, en dan nog een dingetje over de rotondes in Frankrijk. Volgens mij houden onze zuiderburen wedstrijden in wie de gekste, volgeproptste of mooiste rotondes heeft. Alles is voorbijgekomen. Rotondes met ruïnes erop, een halve beeldentuin, palmbomen en bloemen... Maar die bij Le vigan was toch wel mijn favoriet. Een rotonde met 4 watervalletjes erop, die ik heb geprobeerd vast te leggen terwijl we extra rondjes rond de rotonde (whah, wat een tongbreker. extra rondjes rond de rotonde) sjeesden. Zie hieronder de resultaten.

De dag erop stonden we vroeg op. We haalden de tent neer, propten alles in de auto en begonnen onze lange weg naar huis. Iedere kilometer die we naar het noorden reden daalde de temperatuur een graad en werd de lucht een stukje grijzer en bewolkter. Oké, zo depressing was het ook weer niet maar die omschrijving kwam dicht in de buurt. Het begon ook nog te miezeren, waardoor we besloten de tussendoorcamping te laten voor wat hij was en een hotelletje te zoeken, zodat we niet ook nog de tent op hoefden ze zetten. Zo'n autoreis vind ik altijd nogal slopend dus veel meer dan eten en slapen deden we niet meer nadat aan het begin van de avond aankwamen bij ons hotelletje.

Een nacht in ons hotelletje in het noorden van Frankrijk later, vertrokken we, na ons laatst ontbijtje met een croissant, weer vroeg en aan het begin van de middag reden we de Nederlandse grens al over. In Nederland werden we verwelkomd door de grootste regenbui ooit. Iets na het bordje "welkom in Nederland" verschenen laag boven de snelweg grote, donkere wolken en even later goot het met bakken uit de hemel. Dikke spetters vielen op de ramen, de weg veranderde in een klein riviertje wiens water hoog opspatte door de auto's die erdoorheen scheurden en in de verte rommelde het onweer. Welkom in Nederland.

*  *  *
Noueh, dit was 'm dan. Het laatste deel van m'n vakantiediaries... Ik heb een hele fijne vakantie gehad! :)

ARJANNE
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

5 comments:

1. Wat ene toffe foto's in die grot zeg!

ReplyDelete
  2. Leuke foto's, vooral die zwart-witte van de grotten zijn heeel vet! Jammer om dan het regenachtige Nederland weer in te rijden inderdaad (nu is het gelukkig wel heel zonnig) Maar fijn dat het zo leuk was! <3

3. Mooie foto's! Ik vind grotten altijd zoiets magisch hebben!

4. WOW! Je vakantie zag er zo leuk uit! Echt super mooie foto's!

ReplyDelete

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, ik lees ze met plezier!

You just made my day!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...