Saturday, 16 June 2018

los op kos • part one

Wat een leuke traditie van Nederland is dat toch, die examenreizen. Natuurlijk niet perse iets typische Nederlands of een heuse traditie, maar wel heel leuk. Na het zwoegen en ploegen in een warme gymzaal, er lekker op uit met je vriendinnen. En in mijn geval (na lang wachten en vertraging), het vliegtuig in stappen naar het warme Griekenland. Konden we eindelijk onze Griekse kennis, waar we al die zes jaren voor geleerd hadden gaan gebruiken in de praktijk. Erg behulpzaam was het oude Grieks dat we hadden geleerd niet, maar hey, we konden die tekens lezen en dat was al heel leuk.
Ik ging dus op examenreis. Met 8 andere vriendinnen sliep ik zeven nachten in ons appartement in Kos (op het gelijknamige eiland, zo'n utrecht-utrecht of groningen-groningen geval). En zoals onze groepchat het zei, Los Op Kos!
*  *  *

Ik heb een hoop foto's gemaakt, dus het leek me leuk om ze ook op mijn blog te zetten. Een gedetailleerd reisverslag wordt het niet (niet dat ik ook maar denk dat iemand daarop zit te wachten), maar het wordt gewoon een plaatje en een praatje. over onze vakantie op kos.

De eerste dag deden we niet veel, de dag was al bijna gevuld door het vertraging hebben (zo tragisch was het niet hoor, maar 2 uur, maar toch wel balen), reizen en aankomen. De volgende dag, vrijdag, gingen we echter gelijk op pad. Na een duik in het zwembad (zo heerlijk in de ochtend!) en een ontbijtje op het balkon van ons appartement, stapten we op de fiets  (die kon je huren voor letterlijk 15 euri's per week. zo tof!) richting de termen. Een toch-best-wel-lange, zonnige en aan het einde pittig bergopwaartse fietstocht later waren we er. De termen, waar warm water de zee in stroomde wat zorgde voor een soort natuurlijke sauna. Die dan weer wel naar zwavel stonk. We relaxden in de thermen ("chillen" is niet helemaal van toepassing bij die temperaturen ;), lagen op het strand, werden nog aangevallen door een geit, noemden hem de berg-zwerf-strand-wees-adoptiegeit en benoemden één van mijn vriendinnen tot geitenfluisteraar. Was fun. 's Avonds dronken we eerst cocktails in de haven, waarna we heerlijk Grieks zijn gaan eten, zoals bijna iedere andere avond erop, en hebben we lang en gezellig getafeld. Dat Griekse eten heeft me echt verrast, zo lekker!! Ook gingen we voor het eerst uit. De ene straat waar alles gebeurde was makkelijk te vinden, en in die ene straat werd je dan ook door iedereen aangesproken om toch echt  nu zíjn kroeg in te gaan (je werd zegmaar nog net niet naar binnen getrokken). We vonden een leuke bar, die een soort van ons stamcafé werd om lekker uit te gaan de rest van de avonden.

Zaterdag was een stranddagje. We vertrokken met de intentie zo'n twaalf kilometer te fietsen naar een leuk strand bij tigagi, en strandden (ha-ha) uiteindelijk al na vier kilometer bij een ander leuk strand. Ik ben om eerlijk te zijn nog nooit op een zon-zee-strand vakantie geweest, maar het was heerlijk. Een beetje zwemmen, liggen, dommelen, kletsen, lezen and repeat.

Op zondag was het tijd voor wat-toch-wel-het-hoogtepunt-ging-worden-van-de-vakantie. Een boottochtje langs drie eilandjes. De eerste stop was een strandje met fijn zand en de blauwste zee die ik ooit gezien heb. Voor de rest was er ook niet veel op dat eiland, op een paar huisjes na. Na een snelle duik vaarden we verder naar het sponzeneiland, kalymnos. Hier was zéker meer dan een paar huisjes. De huizen in allerlei pasteltinten die het strandje vormden, rezen omhoog de berg op. We gingen naar een sponzen fabriek, waar de sponzen die werden opgedoken werden bewerkt, aten het typische kalymnos-gebak (een soort taart van tompouce met bladerdeeg eromheen. zeer lekker en zeer machtig) en moesten alweer verder. Het was ongelofelijk toeristisch, zo'n boot op en af met een hele horde mensen, maar ook ongelofelijk leuk. Bij het laatste eilandje gingen we niet aan land. De boot stopte in een baai, waar we gewoon de boot af konden duiken het water in. Het water was mega helder en we konden er dan ook heerlijk snorkelen bij de rotsen (waar we zelfs nog een lonely spons gespot hebben!). De eilandhop was top!

's Avonds weer lekker uit eten en daarna uit. Dit was de avond waarop we het mega lekker waterijs ontdekten, dat de supermarkten ook nog in the middle of the night verkochten, na het uitgaan. omnomnomnomnom....

*   *   *
liefs
ARJANNE
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

15 comments:

1. heeerlijke foto's!! Zo gezellig, met vriendinnen op vakantie!

1. Thanks! Jaaa, inderdaad, heerlijk gezellig!! <3

Delete
  2. Ziet er echt geweldig uit, hoe leuk zijn die foto's wel niet?!

ReplyDelete
  3. Supermooie foto's! Ik ben er twee jaar geleden geweest, mooi eiland hé. Dat water in die termen kon ik wel echt niet verdragen, haha, zo heet!

Replies
    1. Ahh dankjewel! Hihi, ik bleef ook een beetje weg van het super hete water :)

Delete
  4. Ziet er goooooed uuuuuuit!!!! Heerlijk zeg, Kos lijkt me echt een geweldig eiland.

Replies
    1. Thaaanks! <3 Het was helemaal heerlijk inderdaad!

Delete
  5. Prachtige foto's!! Het ziet er uit als de perfecte plek voor een examenreis <3
    xxx

ReplyDelete
  6. Ooh, waauuwww, zo'n mooi eiland (en heel mooi vastgelegd!) om op examenreis te gaan! & haha die foto van de geit is geweldig!

Replies
    1. Ahh dankjewel! Hihi, die geit, we hebben daar zo hard om gelachen! :)

Delete
  7. Whaaa! Zo leuk, en mooi die foto's, ik ben echt heel jaloers hoor, hihi! 🙂 Xx

ReplyDelete

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, ik lees ze met plezier!

You just made my day!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...